onsdag 18 februari 2009

Vargen.

Igår kväll var jag på en föreläsning om varg, Jan Perjons från Mockfjärd i Dalarna pratade om sitt arbete som pejlare och spårare av varg, mycket intressant, han berättade om sina möten med detta mäktiga djur om deras beteenden.
Jag är inte emot att det finns varg i våra skogar än mindre är jag det nu efter jag lyssnat på honom, visst har man funderat mycket om tex varför de vandrar som de gör, vad som kanske skulle hända om man mötte en i skogen och en massa andra funderingar men jag fick svar på det mesta.

Frågan om varför vargen river fler djur om de kommer in i tex en fårhage kunde han inte svara på men lodjuret gör samma även en hund om den får chansen, räven, mården tex gör likadant om de kommer in i en hönsgård, det pågår mycket forskning så kanske jag får svar på den frågan någon gång.


Som sagt en mycket givande kväll med mycket bra information, det ska bli en uppföljning med filmvisning och den kommer jag inte att missa förhoppningsvis.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har jag börjat nedräkningen till min semester hos dig. Hoppas du lagrat upp med god mat och massor av pipisar.

Hundkramar från Eddie