söndag 7 juni 2009

Hansas hundar.

Får jag presentera min gode vän Hansa eller Hans-Jörgen som han är döpt till. I slutet på åttiotalet hade jag hans tävlingshäst Teja i min vård när hon gick i pension. Äntligen har jag träffat hans två valpar av raser som jag knappt inte visste fanns.

Det här är Benny en Louisiana Catahoula Leopard Dog, klok som en varg, snabb som en Greyhound, stark som en Mastiff och tjänstvillig med en värdighet som en engelsk beutler, så beskrivs den, vidare har jag hittat på nätet: Catahoulan har blivit staten Louisianas officiella statshund och som nu ingår i Louisianas stadsvapen.
Under nybyggartiden var den en familjemedlem som aktivt bidrog till familjens försörjning och överlevnad.
Det är en hund med en makalös historia, lika makalös som vilda westerns historia. Catahoulan har ingen utseendestandard utan avlades efter egenskaper.

" Hej, ja heter Benny, va heter du......"


Den här krabaten som har namnet Nisse var inte lätt att fota, var tvungen att slänga ut en näve godis för att få honom någorlunda still.
Nisse är en Slovensky Kopov, en ras jag har hört talas om men aldrig sett.
Så här står det på Svenska Kopovklubbens hemsida: en mycket gammal ras som anses vara den Slovakiska nationalrasen. Den är en jakthund vars arbetssätt lämpar sig väl för vildsvinsjakt och anses även vara en mycket god spårhund.
Rasens utveckling började när Tjeckoslovakiska jägare sökte en tålig hund som skulle kunna utföra ett tufft arbete i besvärlig och bergig terräng.
Rasen fick sitt formella erkännande först efter andra världskriget och 1963 sattes rasstandarden.
Kopoven är den mest talrika jakthunden i Slovakien.


Sist men inte minst gamlingen i gänget, Weimaranern Zack, en mycket duktig jakthund enligt Hansa, får väl tro på det då......

Förhoppningsvis ska småttingarna bli lika duktiga på att jaga som "farfar" leta godis var dom bra på som synes.






2 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Den där cathaloupadoupaleoparddoggen var ju hur vacker som helst! -Hälsa det till Bennys husse!
KRAM. Och så undrar man förrestrn varför det inte finns någon rapport om agilityracet den 6:e juni där du och Tjabo skötte er exemplariskt!!!! ???? Fotograf fanns ju på plats!!!
/Anna-Karin

Anonym sa...

Hej Carin!
Råkade snubbla in på din sida när jag sökte efter Louisiana Catauhla leopard dog och förstod att din bekant har just hund av denna ras. Tror du att det hade funnits möjlighet om du hade kunnat förmedla min mail adress till honom( litened@hotmail.com)eller om jag hade kunnat få hans adress. Dock vet jag att alla inte är så sugn på att lämna ut sina mailadresser till okänt folk därför hade det varit om du hade kunnat skicka min adress till honom.
Tack på förhand!
Mvh Christian Edlund, Höör