söndag 8 februari 2009

Pappa och Rex

Satt här igår och kollade på gamla foton och fick se det här på pappa och Rex, det är taget i början på -80 talet, vilket radarpar dom var. När Rex kom in i familjen var det sig aldrig likt, inte en lugn stund. Han började en kurs på hundklubben här i stan och efter några gånger tyckte ledarna att han skulle ta i med hårdhandskarna och få specialhjälp men far som var envis som synden och lugnet själv förklarade att han minsann inte behövde någon sån hjälp och definitivt inga hårda tag. Han körde sitt eget race med träningen till mångas förtret men de lyfte nog på ögonbrynen efter ett tag för vilket ekipage de blev.
Jag minns när jag jobbade inom travet på -70 talet hade en hingst i träning som hette Frustande Fjädern. Den här hästen hade totalt övertag, otroligt snäll att jobba med men så fort man selat på och släppt för att ut och köra flög fan i honom och han stack som skjuten ur en kanon så man fick slänga sig handlöst i vagnen, likadant varje gång.
En gång när pappa var och hälsade på bad jag honom att ta ut Fjädern och sela på, efter en stund ropade han "tös kom så åker vi en sväng" vad ser jag, där står Fjädern lös i stallgången lugn som en filbunk, jag frågade "pappa hur bär du dig åt" han svarade "jag bad honom bara att stå still" precis som om inte jag gjort det och inte stog han still....
En liten nostalgitripp av roliga minnen.....

Inga kommentarer: